dilluns, 13 de novembre del 2017

APUNTS TEMA 1 SOCIOLINGÜÍSTICA


­
DIALECTE BALEAR

Nivell fonètic

1. La A i E àtones es confonen amb la E neutra: *mare, pare

2. La neutralització de O i U àtones en U es produeix a Menorca, Eivissa i Sóller. *Pusar

3. Els grups GUA i QUA es pronuncien: GO i CO. Ex: *aigua – aigo/ Pasqua - Pasco

4. IEISME: La LL es pronuncia I. ex: cabell *cabei, ull-*ui

5. No pronunciació de la R final. Ex: fuster *fuste, córrer - *corre






MORFOSINTÀCTIC

1. Ús de l’ARTICLE SALAT



MASC. SING

MASC. PL FEM. SING FEM. PL
Es (nin) es sa ses
s’ Es (ets) s’ ses
so sos


ARTICLE LITERARI en els següents casos:

1. Hores – la una, les dues
2. La Mare de Déu, el món, el dimoni…
3. Alguns topònims: el Toro…

ARTICLE PERSONAL: EN Bernat / NA Noa / N’Alfons, n’Adrià / N’Eva



2. PRONOMS:

1. Alternam formes plenes amb invertides: em/me, et/te, es/se.

2. En les combinacions VB+ pronom, l’accent es desplaça sobre el pronom. Ex: anar-se’n / *anar-sé’n

3. MORFOLOGIA VERBAL

3.1. 1ª persona del present d’Indicatiu NO TÉ TERMINACIÓ.Ex: jo cant, jo ball, etc.

3.2. 1ª i 2ª p plural (nosaltres i vosaltres) present d’indicatiu acaba en: -AM, -AU (estimam, estimau).

3.3. 1ª p. sing del verb “ser” és: SOM.

3.4. L’IMPERFET de Subjuntiu presenta aquestes desinències: -às, -assis, às, -àssim, -àssiu, -assin ( cantàs, cantassis, cantàs, cantàssim, cantàssiu, cantassin)

3.5. El passat s’usa en la forma perifràstica: vàrem cantar, vàreu cantar….en comptes de “cantàrem, cantàreu...”

NIVELL LÈXIC

1. Lèxic específic: ca, moix, anar gat, capell, horabaixa, tassó, doblers, berenar, nin, nina, al·lot, al·lota… padrí, festejar, arena...

2. ARCAISMES: ca, moix, ver (veritat)

3. ANGLICISMES a Menorca: xoc (guix – chalk), ull blec (ull inflamat – black eye), bòtil (ampolla – bottle), fer sidon a un gos (fer seure, de sit down) .






DIALECTE CENTRAL

3. Hi ha Ieisme només en alguns casos. Ex: orella *ureia

4. No es pronuncia la -R final. Ex: caminar *caminà

NIVELL MORFOSINTÀCTIC

1. L’adverbi de lloc de màxima proximitat és AQUÍ (i no ACÍ)

2. Els possessius es fan amb V BAIXA: meva, teva

3. Article personal és: EL, LA. El Borja, La Dolores

4. La 1ª p.sing. Present d’Indicatiu té la terminació: -O. Ex: jo canto




NIVELL LÈXIC

1. Lèxic específic: noi, noia, escombrar
2. Castellanismes: tocino, maco, suelto…
3. Paraules d’argot: peles (doblers), pirar (anar-se’n), clissar (veure), clapar (adormir-se)
4. Gitanismes: calés (doblers), paio (home), guipar (mirar)

EL VALENCIÀ

NIVELL FONÈTIC

1. Tendència a no pronunciar la D i la S entre vocals. EX: llaurador *llauraor, bellesa * bellea

2. Pronunciació de la -R final. Ex: paper *paper

3. La A àtona final sona E oberta. EX. Lluna *llune, xica *xique

NIVELL MORFOSINTÀCTIC

1. Triple gradació dels adverbis de lloc. ACÍ, AHÍ, ALLÍ
2. Possessius es fan amb -U. Meua, teua, seua…
3. Tendència a usar diminutius. Ex: nu - nuet

4. MORFOLOGIA VERBAL

a) 1ª P.SING. PRESENT D’iNDICATIU ACABA EN -E. EX. Cante, parle, balle, pense…

b) Present de Subjuntiu acaba en -E i -A. EX: cante, perda, dorma…

c) Hi ha l’increment -IX en els incoatius (entre l’arrel i la terminació) EX: servixes (Que tu servixes per fer dinar és molt profitós).

NIVELL LÈXIC

1. Lèxic específic: espill, xic, llèpol, eixir (sortir), eixida (sortida)

2. Arabismes: albercoc, gandul…
3. Castellanismes: corder, burro...





TEXT 9

Es tracta d’un text de registre formal, i concretament del registre especialitzat periodístic. Presenta claredat i eficàcia informativa. Ens informa sobre el port d’Eivissa i respon a les preguntes bàsiques de què (el Port d’Eivissa), qui, quan (publicat el 2015 / parla de la seva història fa 2700 anys i també del seu estat actual), com, on, per què.

TEXT 10

Es tracta d’un text de registre formal, i concretament del registre especialitzat LITERARI. Ho podem saber a través de les figures retòriques que presenta com: una personificació “plors d’aigua i rialles de llum”, una metàfora “bombolles d’argent”; també per la finalitat estètica de crear bellesa; pel grau elevat dels seus mots “terbolenca, crestall, argent, tremien, clapotejaven...”.





TEXT 11

Es tracta d’un text de registre formal, i concretament d’un registre Jurídico-Administratiu. Ho podem deduir per la presència de fórmules prefixades com “Pel que fa a aquesta ordenança es considerarà…., Article 1, Article 2, la present ordenança regula (...)”. També es percep la impersonalitat.

TEXT 12

Es tracta d’un text de registre formal, i concretament d’un registre Científico-tècnic. Ho podem observar per l’objectivitat; la utilització de tecnicismes, com per exemple “les integrals, les abcisses...”; la presència de codis propis “y=? (x), l’eix OX….”. A més a més té un caràcter verificable. I finalment afegir que tracta d’un tema específic: les integrals dins les Matemàtiques a 2n de Batxillerat.











Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada